dinsdag, mei 4

MayDay

snot Negentwintig jaar geleden dacht mijn moeder dat ik vandaag geboren zou worden. Maar daar had ik geen zin in. Ik wist het al: op 4 mei jarig zijn in Nederland, da's niks. Dan moet je tot aan je dood om 8 uur 's avonds stil zijn.
Neen.
Ik besloot een dag later ter wereld te komen. Bovendien werd ik in 1975 geboren op de vijfde van de vijfde maand. 5-5-75 dus. En da's wel zo mooi. Dit betekent dat ik volgend jaar 30 wordt op een wel heel bijzondere datum: 05-05-05.
Vandaag ben ik netjes stil om 8 uur. Want ik ben van ná de oorlog en dat moet zo blijven.
Mijn vader is van voor de oorlog. Hij roept nog wel eens 'forza Mussolini!' Dat heeft ons contact er niet beter op gemaakt. En ook híj is op 5 mei jarig. Ik werd dus op zijn verjaardag geboren, maar die dag in 1975 had hij geen feestje. Hij zat gewoon thuis; mijn moeder lag in het ziekenhuis. Hij werd gebeld met de mededeling dat ze ging bevallen, maar hij heeft eerst rustig zijn bord spaghetti leeg gegeten. Zo gaat dat bij het Italiaanse patriarchaat.
Dit jaar vier ik eens niet dat mijn moeder bevrijd werd van mij. In plaats daarvan ga ik het Bevrijdings Festival in Rotterdam langs in de hoop dat mijn animatiefilmpje 'Vuur/Vrijheid' daar vertoond zal worden.
Iedereen is welkom op mijn verjaardagsfeest van a.s. zondag, als je maar vereerd bent.