zaterdag, januari 15

Cultuur

img In Amerika is iets vreemds aan de hand. Nu is dat misschien geen nieuws. Maar toch.
Homoscenes over de gehele wereld nemen in veel cultuuruitingen een voorbeeld aan de Amerikaanse. Het lijkt me overduidelijk dat de Abba-verafgoding niet iets is dat apart in elk werelddeel onafhankelijk van elkaar steeds weer herontdekt wordt maar gewoonweg doorgegeven wordt van 'bear' naar 'twinkie' (amerikaanse termen). En Priscilla Queen Of The Desert is geen film die al te gemakkelijk naar de uithoeken van India zal raken, toch kent de roze scene haar daar.
Dat er ook grote internationale verschillen zijn, moest ik concluderen uit een bericht dat ik vandaag las.
Kort samengevat komt 't hierop neer: burgemeester Gavin Newsom van San Francisco gaat scheiden van zijn charmante vrouw en dat heeft nogal wat opwinding veroorzaakt. Links en rechts wordt er vooral gehamerd op de "virtues of commitment". Dit wordt onder andere duidelijk uit een brief van een homoman aan Newsom: "As a public official you had a responsibility to uphold the ideals that you purported to stand for, and you failed. You made your political career, at least somewhat, on the basis of the strength of your marriage. Now you are divorced. You have let down your constituents in your failure to maintain your own marriage. Your political career is now over. You should RESIGN your office and NEVER pursue a political career ever again."
Ik vind dat werkelijk verwijten van onvoorstelbare proporties. Of ben ik soms gek?
Opvallend genoeg zijn het vooral de homosuele en sappho-geörienteerde medemensen die Newsom aan de schandpaal nagelen.
Overigens is 't wel realistisch op te merken dat Newsoms scheiding een negatief discussiepunt op zou kunnen leveren binnen het debat van het nog te legaliseren homohuwelijk in de VS. Zo zou er gezegd kunnen worden "Gavin Newsom presided over more than 4,000 same-sex weddings early last year, but he couldn't keep his own together." Zijn scheiding zou aantonen hoe weinig waarde de Californiers eigenlijk aan het instituut Huwelijk hechten en waarom zou je nog iets legaliseren dat kennelijk niet voor eeuwig is? Ik zou dat echter al snel als een vuile discussietruc zien van de christenen en het niet Newsom zelf aanrekenen. Hij heeft potverdomme als individu toch zeker het recht te scheiden? Wat krijgen we nou?
Al met al zat ik met mijn oren te klapperen, met mijn oogleden te wuiven, met mijn tandjes te knarsen en met mijn tenen te krommen bij het lezen van dit alles. In Nederland ligt niemand er wakker van als mensen de besslissing nemen hun huwelijk te ontbinden; het wordt eerder als iets gezonds en eerlijks beschouwd. Ook is het persoonlijk leven van een politicus nou niet bepaald een blauwdruk voor zijn/haar toerekeningsvatbaarheid en/of beleid. Hoop ik althans.
En ach... kijk nu eens wat ik hier aantref. Wat een rampzalig geween. Alleen al de phrase "how our picture-perfect family was torn apart (!) by our sons revelation" is iets dat in Nederland toch hopelijk niet meer voor zal komen in voorlichtingsmateriaal.
En ze bedoelen het zo goed.

...