vrijdag, januari 16

Brains and Breasts

demo Het is voorbij: mijn bijdrage aan 't teleurstellende gemiddelde van 107 op mijn tribune, al zittend (want uitgenodigd) in het publiek van de Nationale IQ test van BNN. Ondertussen werkt mijn broer hard aan het digitaliseren van de 'Joli(e)-flitsen' (ik kwam ongeveer 4 maal in beeld) en ikzelf heb er 1 eenvoudig GIFje van getrokken.
Hoe gaat dat eigenlijk: zo'n professioneel TV programma in een echte studio?
Hier wat saillante details...
Op de heenweg (na de zoveelste slapeloze nacht), wetend dat ik om 18:30 bij de studio werd verwacht, bedacht ik mij zodoende dat ik misschien wel helemaal geen tijd zou krijgen te eten voorafgaand aan de uitzending dus verorberde ik een vet Pizza Hut produkt op Rotterdam CS. De reis ging voorspoedig en er was BNN busvervoer op het indrukwekkend grote MediaPark terrein. Toen volgde er schaamte. Want van de 5 geselecteerde groepen moesten er 4 wachten in de foyer van BNN (hun werknemers zien er overdreven 'hip' uit) waarbij iedereen me aankeek met een blik van 'bij welke groep zou die horen?' - erg ongemakkelijk.
De Frans Bauer fans kregen een Tshirt en sjaal, de vrouwen-met-grote-borsten loshangende gekleurde shirtjes, de dronken studenten gestreepte polo's en de schakers hadden in hun uitnodiging een kledingvoorschrift gekregen: trek een trui aan. Dat laatste leek me een ware marteling, want in de studio aangekomen, bleken de TV lampen dusdanig heet te zijn dat ik spontaan een aantal hersencellen voelde afdrijven.
Niemand had gegeten en ik moest erg naar de WC, maar om 19:30 moesten we toch al applaus en 'juichen' oefenen. De groep kunstenaars was 't meest sceptisch en kwam maar niet los, hetgeen ik zag als een goede eigenschap... Ondertussen gaf ik mijn ogen flink de kost en zag ik dat de ontelbare mannetjes die over de studio vloer heensjeesden alleen op de camera's en kabels letten en voor elkaar wegdoken, waardoor de kijker thuis 't idee heeft dat de studio slechts gevuld is met 2 presentatoren. Er was zelfs een jongen wiens baan 't was om de kabel te dragen van de camera die op een rails reed (gesloten cirkel) en waarvan 't bovenstuk zelf ook om zijn as kan draaien (daar krijg je die krankzinnige zwenkshots van). Een ander model, de altijd onzichtbare en uitschuifbare hijskraan camera, zag er erg duur uit. Dat loog er niet om.
Wat 't publiek niet weet, is dat de autocue constant grappen afdraait, waaruit de presentatoren dan kunnen kiezen wat ze gaan gebruiken (!). Het was goed te merken dat Jeroen Pauw voor aanvang behoorlijk zenuwachtig was en zelf geen enkele originele opmerking eruit kon persen.
De tribune met kunstenaars was vol. (Ik zit links voor de kijker op de tribune; boven 't meisje met 't roze shirt, op de 4e rij, boven 't 'levende standbeeld' en naast de man met blond lang haar en baardje; zie de gele pijlen op de 3 plaatjes linksboven). Sommigen kende ik. Jack Nouws was er ook (hij kwam uit op 123). Toen de dronken studenten (die apart waren gehouden en al eerder 1 test hadden afgelegd) binnenkwamen, leken deze niet echt dronken, maar ze hadden wel kleine oogjes.
Tijdens de IQ test kreeg ik 't steeds heter en merkte ik tot mijn spijt dat ik steeds te vroeg indrukte waarna geen correctie meer mogelijk was en soms drukte ik gewoonweg de verkeerde knop in, gejaagd als ik was. 't Zweet gutste over mijn rug, waarschijnlijk doordat ik een zwart hestje droeg dat de TV lampen zo mogelijk nog heter deed lijken; ook drong mijn blaas zich maar steeds op en de cameramannen op de vloer liepen in alle hectiek af en toe voor 't vragenscherm langs. De omstandigheden waren niet ideaal. Bij de puzzelvragen weerklonken er verontwaardigde uitroepen vanuit mijn tribune: de kunstenaars vonden dat de puzzels slecht getekend waren...
Nu zou 't komen: de scores. Twee jaar geleden had ik bij thuisdeelname nog 110 en het jaar daarna had ik alweer 121 terwijl ik de test van dit jaar veel makkelijker vond dan die van 2003. Ik voelde al een beetje aankomen dat ik het niet goed gedaan had en hoopte op een wonder, maar mijn stemkastje wees toch echt 98 aan. Een drama! Dit is dezelfde score als die van aanwezig acteur Gijs Scholten van Aschat.
Ik zag op mijn horloge dat 't al laat was; ik moest haast maken om vanuit Hilversum Noord nog thuis te geraken. Vervoer terug bleek BNN niet geregeld te hebben (!) waardoor ik in 't nachtelijk duister, lopende in de stromende regen mij samen met een 'vrouw-met-grote-borsten' over 't eindeloos uitgestrekte MediaPark richting de trein begaf. 't Programma was voorbij; de omroep had ons - oud vuil inmiddels - niet meer nodig.
Ik raad u daarom aan niet zomaar ja te zeggen op dit soort televisie uitnodigingen, mits u de garantie krijgt dat u van tevoren gelegenheid krijgt tot dineren, toiletteren en terugkeren..

demo Vandaag ben ik extra verdrietig, omdat mijn allerliefste liefje is gestolen na een heerlijk avondje uit in de Koornbeurs alwaar de Poolse band Robotobibok de boel platspeelde. Wie steelt er nu een vouwfiets in Hoogvliet in de stromende regen? Vandaag heb ik aangifte gedaan. From now on the world will always be a Dexterless world... Steunbetuigingen hieronder welkom.
ENG English version will be posted later this week...
Or SCROLL down for earlier messages in English.