maandag, januari 5

Practice what you preach

actie Op 't moment luister ik naar een briljante aflevering van 'Voor 1 nacht' door Jeanne Kooijmans met daarin een conjunctureel culminerende Maarten van Roozendaal, een must voor kunstenaars. Helaas heb ik nergens op het internet herhalingen kunnen vinden. En dat is jammer, want het was waardevol.
Want hoe maakt een kunstenaar de lijn tussen Denken, Voelen en Kunnen zo kort mogelijk?
Een uitspraak die niet mis zou staan in enige autobiografie was "je kunt natuurlijk je haar in de war doen en alvast buiten gaan liggen maar het beste wat je kunt gaan doen, is natuurlijk gewoon: werken." Inderdaad. Oefening baart kunst.
Ook viel dit mij op in het nieuwsbulletin van Radio 1:
"MAARSSEN - Het treinverkeer bij Maarssen is enkele uren gestremd geweest, omdat onbekenden een bouwhek op de rails hadden gelegd. Een trein naar Amsterdam ramde het hek en liep vast. Er vielen geen gewonden. Pas na twee uur konden de passagiers de trein verlaten."
Ik vermoed deze keer dat deze actie een reactie is op de (door mij vermoede) daad van milieuactivisten van vorige week. Ook vrees ik dat Hannah (trouw lezeres van dit blog) er verantwoordelijkheid voor gaat claimen...
En zojuist hoorde ik: "UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen maken kaartjes aan het loket met ingang van maart 50 eurocent duurder. De tickets uit de automaat blijven wel gelijk in prijs. Kaartjes die de automaat niet kan verstrekken,worden ook niet duurder.
Ouderen en gehandicapten kunnen voor de toeslag ontheffing krijgen. Desondanks zijn consumentenorganisaties als Rover en de Consumentenbond ontevreden. Zij willen onder meer dat de toeslag niet geldt als een automaat defect is. De NS neemt de maatregel om reizigers ertoe over te halen van de automaten gebruik te maken. Het personeel kan dan ingezet worden voor serviceverlening.
"
Ik bedacht al meteen: sluit vriendschap met een 65+ persoon en laat die voor jou de kaartjes kopen...
Ook hoorde ik zondagavond John Jansen van Galen scherp opmerken dat het vreemd is dat de NS haar kaartjes duurder mag maken als meer treinen op tijd rijden. Dit betekent "[...] als ik mijn stukje voor de krant steeds op tijd inlever, gaat uw abonnementsgeld omhoog en volgend kwartaal weer en 't daaropvolgend kwartaal ook totdat de krant gewoon wordt opgeheven omdat 'ie te duur is geworden; met dank aan het voorbeeld van de NS [...]"
ENG English version will be posted later this week...
Or SCROLL down for earlier messages in English.