dinsdag, januari 13

The Webs' Birthday

web DDS viert feest en ik ook! Want ik zie 't een beetje als de overwinning van anarchistische systemen in de techniek.
In de maand januari is het 10 jaar geleden dat De Digitale Stad (DDS) van start ging en daarmee internet in Nederlandse huisjes bracht (hoewel XS4ALL dacht ik nog eerder was). DDS presenteert in het kader van haar jubileum een speciale jubileum website. Tevens maakt DDS bekend dat zij ter ere van haar verjaardag een donatie van € 5000,- doet aan de stichting spamvrij.nl en dat is mooi.
Ik herinner mij nog mijn eerste kennismaking met internet: ik las in de krant dat het mogelijk zou zijn te gaan 'surfen' in de Centrale Bibliotheek in Rotterdam. Dat kon toen nog hardstikke gratis. Ik vraag me nu wel af welke provider zij toen hadden, want ik was er in 1993 als zeventienjarige - en toen bestonden XS4ALL en DDS nog niet. De eerste site die ik toen bekeek was de website van Michael Jackson. Hmm... er is een hoop veranderd in de wereld sindsdien...
Maar laten we internet zo vrij mogelijk houden!

stopgates

ENG Let's consider the party of Dutch internet provider DDS as a victory of anarchistic systems in technique. This January it has been 10 years since the digital city (DDS) brought Internet in Dutch homes (although XS4ALL did this earlier I think). I remember my first familiarisation with Internet: I read in the newspaper that it would be possible to 'surf' in the central library in Rotterdam. It was for free. I wonder which provider they had then, because in 1993 there was no XS4ALL or DDS yet. The first site which I 'surfed' was that of Michael Jackson. Hmm... a lot has changed in the world since then...
But let's keep Internet as free as possible!