vrijdag, januari 9

The Fame of my Brain has mainly stain plain

demoHebben kunstenaars een hoog IQ?
Ik dacht zelf van niet, maar vandaag kreeg ik ongevraagd in mijn mailbox een uitnodiging voor de Nationale IQ test van BNN! Ik dien mij op 14 januari bij de groep 'kunstenaars' in Studio 24 van het mediapark te Hilversum te vervoegen, alwaar de live uitzending opgeluisterd zal worden door mijn eigen debiele opmerkingen waarschijnlijk...
Hoewel ik nooit dommer kan zijn dan de volkszanger die is uitgenodigd:
On Wednesday, January 14, Dutch network BNN will broadcast the National IQ Test 2004, produced (and format) by Eyeworks. For the fourth year on a row, viewers in The Netherlands can test their intelligence by television, internet or sms. The show is being hosted by well-known tv-hosts Jeroen Pauw and Bridget. The celebrities that take part in the test (live in the studio) this year include Co Stompé, Winston Gerschtanowitz, Gijs Scholten van Aschat, Henkjan Smits, Liesbeth Kamerling, Catherine Keyl, Chris Zegers and Marian Mudder. In the studio, five different prejudice groups compete against each other (artists, chess players, drunk students and big breasted women). Who's going to be the smartest? In 65 questions, the audience is being tested on verbal skills, numeric intelligence, visual skills and memory. Every question has four possible answers.
The National IQ Test January 14, 20.25 - 22.25 (BNN, Nederland 2)
.
Ik verdien in ieder geval een prijs voor mijn blog titels, al zeg ik 't zelf.

En hier heb ik alvast iets gevonden om mijn tanden op stuk te bijten:
Omschrijving: In de cyclus over emancipatie organiseert DWARSFILOSOFIE(tm) op zondag 10 januari een bijeenkomst over emancipatie en Horkheimer & Adorno. Door middel van close reading behandelen we een fragment uit Dialektik der Aufklärung; we laten de te lezen tekst zelf spreken. Voorkennis is dan ook niet noodzakelijk.
In Dialektik der Aufklarung introduceren Horkheimer en Adorno het concept cultuurindustrie. Het gaat hierbij om een bedrijfstak die het te doen is het winstprincipe te hanteren op geestelijke goederen. Volgens Adorno vertoont de commerciele productie van cultuurgoederen een gestroomlijnd karakter. De invloed van de populaire cultuur op de mens is navenant toegenomen. Dit proces heeft zich tot een systeem ontwikkeld en is niet langer beperkt tot bepaalde zaken als romans en dansmuziek, maar omvat alle artistieke expressiemiddelen. Een van de ingrediënten die met name bij televisie zich het beste voor adequate marketing van massacultuur leent is volgens Adorno stereotypering.

Dat is heel fijn.
Voorkennis en nakennis lijk ik beide te ontberen. Dat kan nog leuk worden volgende week in Studio 24...
Wens mij hier succes en morituri te salutant. Panem et circenses.

ENG English version will be posted later this week...
Or SCROLL down for earlier messages in English.