maandag, januari 19

Loose Ends

demo Wat losse gedachten en concepten van Joli(e) de laatste tijd:
- Ik wil een animatie maken in 'hoogbeeld' i.p.v. breedbeeld (hetgeen betekent dat de kijker het eigen TVtoestel 90 graden op z'n kant moet draaien... Ik vind breedbeeld niet mooi; ben meer verticaal georienteerd).
- Gevonden voorwerp van tekstuele aard: "if i am who i am because of who you are then i am not who i am and you are not who you are if you are who you are because of who i am." -me.
- Mijn archeologie-ethiek blog heeft invloed! Vandaag was er een presentatie van het 'Rood Boek' in het Rijksmuseum van Oudheden. Er waren enkele uitstekende replica's te zien van vondsten die onder grafroof vallen, hetgeen de vertoning van het origineel overbodig maakt. Nu kan eindelijk alle buit terug naar Egypte. Hoewel het British Museum dan wel hol zal gaan klinken.
- Ook mijn ESF protestbrief heeft zin gehad, gezien de uitgebreide aandacht van de media voor het WSF in India alwaar ik zelf dolgraag had willen kwijlen bij de toespraak van Arundhati Roy.
- Een dialoog die ik donderdag in Delft had:
Kim: "Waar ligt Dromenland eigenlijk?"
Ik: "Ergens tussen Verwachting en Verleden..."
Kim: "Oh... Wat mooi!"

- Who analyses the analyzer?
- Ik heb een nieuw woord bedacht 'commentaar-incest' (= het plaatsen van commentaren op de Blogs en LiveJournals van je vrienden in ruil voor hun commentaar bij 't jouwe) ik hoop dat 't net zo'n gemeengoed wordt als Karin Spainks 'orenmaffia' - en ondanks het feit dat mijn blog qua hoeveelheid tekst dat van een boek begint te naderen, ben ik literair kikkerdril bij haar vergeleken... Hm... 'Literair kikkerdril' vind ik dan weer best mooi bedacht van mezelf...
- Gisteravond in de metro bekroop me 't volgende idee: het is in de winter griezeliger om zwart te rijden. Iedere binnenkomende passagier met een donkerblauwe winterjas zie ik aan voor controleur.
- Ben ik een complot denker? Nee. Wel zie ik graag de grote verbanden in de wereld zoals bijvoorbeeld Ravage, Onze Wereld en De Omslag dat doen, maar deze schrijver op mijn zo geliefde Indymedia heeft alle redelijkheid uit 't oog verloren en tracht de realiteit en de interpretatie ervan daarenboven naar eigen hand te zetten via allerlei boude beweringen, waarvan de volgende het mooiste voorbeeld is: "...Overheden zijn altijd op zoek naar een nationaal doel om de bevolking tot nog grotere offers voor de goede zaak te brengen. Of dat nu de criminaliteitsbestrijding is, zoals tijdens de laatste verkiezingen of het milieu bij de verkiezingen daarvoor. Als de belastingen maar verhoogd en de bureaucratieën maar vergroot kunnen worden. De Chinese communisten laten hun bevolking elke dag lichamelijke oefeningen doen om ze gezond en productief te houden. Wij worden overspoeld met propaganda om toch vooral niet te roken, niet te drinken, niet te veel te eten en vooral niet te vet, veilig te vrijen, en meer te bewegen. Je vraagt je af in wiens belang?..."
Hm... Gezondheid is dus nooit in het belang van het individu zelf. Tjonge, dan had ik mij al die tijd echt heel erg vergist...
- En had ik maar zo'n initiatief bedacht als the world votes, maar ik moet altijd alles maar alleen doen en kwam niet verder dan 'Bescherm je beest.'

Tot slot het grote nieuws van vandaag:
Commissie: integratiebeleid mislukt
ANP
doek DEN HAAG - De integratie van veel allochtonen in Nederland is geheel of gedeeltelijk geslaagd maar dat komt niet door het integratiebeleid van de overheid. Dat concludeert de commissie-Blok die maandag zijn eindrapport presenteerde. De commissie, voluit Tijdelijke Commissie Onderzoek Integratie van de Tweede Kamer geheten, onderzocht het integratiebeleid van de afgelopen dertig jaar. In het 2500 pagina's tellende rapport Bruggen Bouwen stelt de commissie dat de integratie een prestatie van formaat is van de allochtonen zelf en autochtone Nederlanders. Uit het rapport doemt het beeld op dat integratie eerder 'ondanks' dan 'dankzij' het beleid van vele achtereenvolgende kabinetten plaats heeft gevonden.
Met veel door regeringen zelf gevraagde adviezen is nooit wat gedaan, het beleid liep achter de feiten aan en doelstellingen werden niet gehaald. Zo hebben kabinetten en de Tweede Kamer jarenlang het belang van inburgering onderschat en de noodzaak om de Nederlandse taal te leren miskend. Naast de taal moeten normen en waarden en ongeschreven regels van de Nederlandse samenleving veel intensiever worden overgebracht aan allochtonen. Het huidige kabinet heeft nog weinig geleerd van het verleden. Zo legde het eind 2002 vrijwel alle aanbevelingen over effectieve inburgering van de Taskforce Inburgering naast zich neer. De commissie-Blok bepleit een doortastender en beter gecoördineerd integratiebeleid. Dat mag niet meer vrijblijvend zijn: voor de overheid niet, maar ook niet voor de migranten. Van hen mag worden geëist dat ze integreren in de samenleving. Een van de weinige echt concrete adviezen van de commissie is dat gemeenten en scholen niet-vrijblijvende afspraken moeten maken om leerlingen beter te spreiden, zodat de vorming van zwarte scholen wordt tegengegaan.
De commissie wijst erop dat 'zwart' iets zegt over het percentage allochtonen op een school en niet over het niveau. Dat is afhankelijk van het opleidingsniveau van de ouders en de taalbeheersing, die beide in de praktijk achterblijven. Zwarte scholen ontstaan door concentratie van allochtonen in bepaalde wijken en keuzepatronen van ouders, die kiezen voor scholen met veel leerlingen van dezelfde afkomst. Artikel 23 van de Grondwet, die de vrijheid van het stichten van scholen regelt, belemmert de keuzemogelijkheden, maar de commissie stelt het artikel in de aanbevelingen niet ter discussie.
Ook wil de commissie de concentratie van allochtonen in de wijken van grote steden doorbreken. Randgemeenten en regio's zouden veel meer mensen met een laag inkomen moeten huisvesten door meer betaalbare huur- en koopwoningen te bouwen.


De conclusie is dus gedeeltelijk: de integratie is geslaagd zonder tussenkomst van de overheid!
Pleit dit voor anarchisme? Bestaat er sowieso invloed van de overheid?
En kom: iedereen weet toch dat je de taal van een land het beste leert door die te spreken in het dagelijks leven en met allerlei mensen te communiceren? (Nederlandse verjaardagsfeestjes zijn, hoewel treurig en gevaarlijk hartverlammend saai, een uiterst belangwekkend middel hierin!). Geen enkele taalcursus kan daar tegenop. Geef de mensen werk en scholen met kleine klasjes en de emancipatie komt vanzelf. Kijk maar naar mijn vader. Oh nee... Toch niet zo'n goed voorbeeld...