donderdag, december 9

Meer dwingelandij!

imgOnze overheid is van plan de nieuwe inburgeringsplicht straks beperkt te handhaven. Alleen nieuwkomers, uitkeringsgerechtigden, vrouwen zonder werk of uitkering en geestelijk bedienaren van buiten de Europese Unie moeten het inburgeringsexamen halen.
Dat staat in een brief van Verdonk die zij dinsdag aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Dus niet alleen allochtonen maar ook autochtonen vallen onder de inburgeringsplicht als zij niet hun leerplichtjaren in Nederland hebben doorgebracht.
Dat vind ik een beetje gek. Als je dus in Ethiopië naar de universiteit bent geweest is verplicht inburgeren het devies. Maar als je 'Tokkie' bent wordt je na 2 jaar MAVO beschouwd als persoon met kennis van zaken omtrent de nederlandse samenleving.
Het leek mij nu juist zo'n goed idee wanneer de asocialen onder de kaaskoppen in een fijn heropvoedingsgestichtje gegooid zouden worden alwaar ze verplicht zijn boekjes van Erasmus, Multatuli en Wim T. Schippers door te nemen, nog aangevuld met Sartre, Schopenhauer en Douglas Adams om 't geheel in 'n internationaal perspectief te plaatsen. Op vrijdag krijgt men verplicht condoomles, op zaterdag communicatie training ("Luisteren-Samenvatten-Doorvragen...") en op zondag gaat men verplicht niet naar de kerk. Ik zou zo een hele week kunnen vullen, laat u dat maar aan mij over.
Ik ben wel liberaal links maar soms vind ik dwang heel goed. Zoals Gert Hekma zei (in een interview met Vereniging Martijn): "Bij Sade is het zo van je moet een beetje gedwongen worden om te leren wat je lekker vindt. Wij accepteren dat op heel veel terreinen. Je wordt gedwongen om naar school te gaan. Je wordt gedwongen om als kind je bordje leeg te eten. Je wordt gedwongen om op bepaalde tijden netjes te poepen en te plassen. Het kind wordt eindeloos gedwongen maar bij seks mag het opeens niet meer. Sade geeft aan: met een beetje dwang leer je nu juist hoe lekker seks is."
Hm... Nee, zo bedoelde ik dat eigenlijk niet. Kindertjes van 6 mogen van mij best seks met elkaar hebben, maar als een 50 jarige meneer (of mevrouw!) ineens aan ze gaat frunniken en 'een geheimpje' creërt wordt 't toch wel wat anders.
Maar nu zit ik nog steeds met dat dillemma: waar mag je als liberaal wel dwingen en waar niet? Ik ben er vast van overtuigd dat mijn linkse, goddeloze licht-anarchistische denkbeelden de enige juiste zijn, maar er zit 'n paradox in mijn gevoel dat educatie en ontwikkeling de allerbelangrijkste dingen zijn in 't leven, die tegenover respect voor andersdenkenden worden geplaatst.
Da's lastig. Of moet ik sommige mensen dan maar niet als andersdenkenden beschouwen omdat er bar weinig gedacht wordt door hen?
Denk, of ik schiet!

...