vrijdag, maart 26

Elite

peace"...elite v(m) (Fr. élite) 1 keur, bloem, bovenlaag 2 kleine groep van voorname mensen
elitairisme o het bevoordelen van, alleen rekening houden met een kleine groep, of de belangen van een kleine groep
..."
Ik zwelg in de extreme verfijning van moderne kunst. Ik geniet van videofilms waarin niets gebeurt. Ik droom weg bij een metalen kubus tegen een gipsen wand. Ik kom daarvoor uit.
Mijn naam is Joli(e) en ik ben een Anonieme Artiest.
In gesprek met een collega bij een multi-avond in de Tent vroeg ik haar wat ze vond van de ontwikkelingen in de wereld en of kunst daarin zich te nutteloos afzijdig houdt, ze kwam met een tegenbewering: "Op avonden als deze vind ik het heerlijk te kijken naar de dingen die ik leuk vind en zo te zien dat er nog meer gekken zijn zoals ik die dit samen met mij waarderen. Want wat we hier zien is toch fantastisch? Ik zou willen dat ik hier nooit meer weg hoefde, nooit meer naar buiten naar de andere mensen, dat dit nooit hoefde te eindigen."
Interessant. Genieten van kunst als groepsevent dat de band tussen jou en anderen bevestigt. Ook de elite heeft behoefte aan een begripvolle sociale kring.
En wat is eigenlijk een elite? Er is niets mis mee wanneer je het, zoals ik, definieert als de meest verfijnde groep binnen een sector. Zo zijn er ongetwijfeld ware virtuozen onder de theezakjes decoreerders. En er bestaan ook vast experts op het gebied van porceleinen herderinnetjes.
Er zijn twee soorten kunstenaars: de nomaden en de sedentairen. De eersten bouwen hun oeuvre uit, van experiment tot experiment, en veranderen voortdurend van artistiek gewest. De anderen vertoeven honkvast in hetzelfde huis van de kunst en hernemen en vervolmaken de optie waarvoor zij zich lang voordien uitspraken.
Maar er zijn nog meer mogelijkheden hen langs de meetlat te leggen. Zo zag ik meer dan 2 soorten voorbijkomen bij de Ondernemers Cursus voor Kunstenaars afgelopen woensdag. Ik heb een persoonlijkheidskwis geproduceerd die er als volgt uit ziet:

1- hoe denk je over je werk?
a. het is het meest briljante dat ooit gemaakt is
b. ik denk niet over mijn werk
c. niemand begrijpt me, ik ben minder dan een worm

2- ben je bereid je werk aan te passen voor je doelgroep?
a. hoe wil je het hebben?
b. heb ik een doelgroep?
c. nooit, ik snij liever mijn oor af

3- heb je naast je kunst nog ander werk?
a. dat heb ik niet nodig/ik laat me wel eens betalen voor interviews
b. ja... dat hebben we toch allemaal?
c. ik bedel wel eens bij het Centraal Station

4- vind je de wisselwerking die de dynamiek van het vergankelijke kan hebben met het maatschappelijk relevante van de tijdsgeest een interessante invalshoek?
a. dat is de beginzin van mijn stipendium aanvraag
b. wat?
c. humbug! Witte-boorden-proletariaat taal!
-------------------
Als uw antwoorden vooral naar (a) neigen, bent u de ambitieuze en zakelijke kunstenaar die met afgunst bekeken wordt, u komt er wel.
Als uw antwoorden vooral naar (b) neigen, bent u de onbewuste kunstenaar die niet kiest voor full-time maar voor hobby-time. U komt er slechts wanneer u zich laat uitbuiten door een foute galerie.
Als uw antwoorden vooral naar (c) neigen, bent u de wereldvreemde kunstenaar. U sterft jong en/of lelijk.

© 2004 Joli(e)
ENG Scroll down for English posts.