woensdag, december 17

The Age of unReason

east In wat voor wereld ben ik beland?
Is dit het einde van de Verlichting?
Soms denk ik van wel, vooral als ik me weer eens verbaas over de nieuwe omgangsvormen in Nederland en de schoffering van de debat regels. Ook bij onderstaand bericht zag ik een nieuwe tijd van middeleeuws gezever op me af komen:
AEL: aanslag in Turkije mag
maandag 15 december 2003
De Arabisch-Europese Liga Nederland veroordeelt de bomaanslagen in Istanbul van eind november niet. Dit bevestigde zaterdag desgevraagd de vice-voorzitter van AEL-Nederland, Naima Elmaslouhi.

Goed. De AEL zei, dacht ik, letterlijk dat ze de aanslagen begrijpt. Welnu. Natuurlijk begrijp ik ook de aanslagen, maar daarbij veroordeel ik deze direct ook. Die afkeuring moet je expliciet erbij uitspreken, zeker wanneer je een groep wilt vertegenwoordigen en wilt strijden voor acceptatie.
Kijk: als ik zeg 'ik begrijp hoe een atoombom inelkaar zit' zeg ik daarmee natuurlijk nog niet dat ik begrip heb voor het gebruik ervan. Maar het zou zomaar kunnen dat mensen denken dat ik dat wel vind. Daarom moet je direct een moralistisch oordeel eraan vastplakken. Ik begrijp waarom mensen zich gedwongen zien aanslagen te plegen, omdat zij niets meer te verliezen hebben, maar ik veroordeel moord.
Kom op AEL, zo moeilijk is ontzuiling toch niet?