woensdag, december 10

East meets West

Lenin Een jongen met onschuldige ogen, een moeder met doorleefde stem en een prinsesachtig meisje, steevast 'per ongeluk' aantrekkelijk door haar wild krullende haren (ik ken haar toch nog uit de fantasten film Luna Papa?) stralen allen in Goodbye Lenin die dezer dagen weer de 'Ossies' en de westerlingen herenigt. Het geeft je welhaast hang naar de Stasi... (Toch was ik eerder deze avond heel even op een Amnesty International bijeenkomst i.v.m. de internationale dag van de universele rechten van de mens).
Helaas moest ik de bioscoopzaal van mijn plaatselijke filmhuis delen met een luidruchtige bende opgeschoten jongeren en hun -vermoedelijke- lerares kunstgeschiedenis. Ze waren niet stil te krijgen met herhaaldelijk sissen (een dodelijk bedoelde actie die regulier filmhuispubliek normaliter doet inkrimpen van de diepste schaamte en mea culpa's); ik was er zelf het actiefst in. Gelukkig had ik niets gegeten, doch mijn maag daarentegen rap gevuld met een Leffe Dubbel waardoor het meeste burengerucht niet echt tot mijn bewustzijn doordrong. Toch bleek ik, knapjes aangeschoten, nog in staat te zijn van woede te koken toen ik zag dat 1 van hen gewoonweg tijdens de film zat te SMSen; gelukkig op vibratorstand.
De film zelf deed mij terugverlangen naar Berlijn (ik heb er in 2001 op straat geslapen tijdens mijn 'love tour' naar een toenmalige Duitse scharrel - die zomer was fantastisch. Ook sliep ik er op straat in Frankfurt en in Muenchen - zeker als ik weer eens laat in de nacht vertrokken was uit een of ander Oost-Duits industrieel erfgoed, toen vooral gebruikt voor krakersfeesten en zinderende darkrooms waar ik menig plezierig spelletje schaak heb beleefd. De Pinakotek was mijn WC...). Een [Jolarti]List member heeft de film ook al eens besproken. Het was ontluisterend te zien hoe sterk de filmmoeder geloofde in het foute DDR systeem dat uit idealen als de mijne voortkomt (zo ben ik blij op dezelfde dag jarig te zijn als Karl Marx) waarschijnlijk als verwerking van het verlies van haar man.

ENG English version will be posted later this week...
Or SCROLL down for earlier messages in English.