donderdag, december 4

Q & A ?

q&aVragen...
Zoveel vragen...
En eindelijk antwoord op mijn Trans/Gender Magazine vraag; direct resulterend in nog meer vragen:
Ik stuurde dit mailtje ook naar de genderbende list want er zitten aardige dingen in. Het heeft te maken met de vragen die ik op 28 november poneerde.
"Ik zou er niet teveel aan gelegen laten liggen. Als de term TG meer courant
wordt, en meer mensen zich afvragen wat dat nou betekent is dat winst
"
Dat klinkt mooi... maar het is ook afhakelijk van _welke mensen er na gaan denken over die term, lijkt me.
Als het de mensen zijn die zich nog nooit eerder hebben afgevraagd of de tweedeling man/vrouw een niet-vanzelfsprekende zou kunnen zijn, dan is de 'winst' maar uiterst klein; en misverstand ligt dan op de loer bij de 'niet-ingewijden'.
"Het wordt pas vervelend als er artikelen komen waarin mensen zonder enige band met "gewone TGs" (als die er zijn) negatief geladen dingen laten horen."
Dat is waar, en dat is nu niet het geval. Wat wel het geval; is, is dat het Trans/Gender magazine zich buigt over zaken als schoonheidsvlekjes-identiteit en het rollenspel tussen de Dikke en de Dunne.
Globaal gezien lijkt het blad zich dus te concentreren op uiterlijkheden; hoewel er ook meer filosofische besprekingen in staan. Echter, ondanks het citeren van Judith Butler, kan ik me niet onttrekken aan het gevoel dat dit blad graag met travestieten koketteert en tegelijkertijd een soort elite beeld geeft van spelen met identiteit zonder consequenties (en ook transseksualiteit volledig buiten beschouwing laat, wat ik eeuwig zonde vind).
"Zoals het zich nu laat aanzien had de titel van het blad net zo goed "feminist cutting edge" kunnen heten. Als TG daarmee verbonden raakt is dat wel aardig. -Arianne"
Tja, dat lijkt wel aardig, maar alleen binnen kringen die al moegediscussieerd zijn en in staat zijn geweest man/vrouw als constructie achter zich te laten.
Die elite groep kan zich dan verder gaan verfijnen.
Het lijkt me niet 'aardig' voor hen die voor het eerst in contact komen met het begrip transgender. Ik denk echt dat daardoor de term transgender betekenisloos wordt.
Het magazine presenteert het begrip transgender hier en daar (NB: niet overal) als een soort 'mode' en dat heeft niets te maken met het werkelijk fundamenteel nadenken erover of het zelfs maar werkelijk accepteren ervan.
Toch?
Het blad is een echte glossy en is verkrijgbaar via trans_gender@hotmail.com;
ze hebben geen website, maar binnenkort zal het vast wel te krijgen zijn bij de nederlandse academische vestigingen: Atheneum, Ebsco, Transmedia, Nedbook, Scheltema Holkema Vermeulen, Scholtens Wristers, Kooyker, Swets & Zeitlinger, Donner Boeken, Gianotten, Broese Kemink en Martinus Nijhoff International...."
ENG English version will be posted later this week...
Or SCROLL down for earlier messages in English.