dinsdag, december 23

Diamonds are Forever

spam Hier een goed voorbeeld van een situatie die zich mogelijk kan voordoen indien uw doelgroep al teveel reclame in de bus krijgt.
NOS teletekst: "Diamanten weggegooid met oud papier"
APELDOORN - Het gezegde 'paarlen voor de zwijnen werpen' heeft in Apeldoorn en omgeving een wrange bijsmaak gekregen, nu 170 diamanten van een plaatselijke juwelier bij het vuilnis zijn beland.
De juwelier wilde zijn trouwe klanten verrassen met een leuke reclamestunt. Hij zond 4000 klanten een kaart met een diamant erin. De meeste diamanten waren nep, maar er zaten 200 echte tussen.
De klanten konden hun diamant in de juwelierszaak op echtheid laten testen.
Er kwamen echter maar 30 klanten naar de zaak. De rest bleek de reclame meteen bij het oud papier te hebben gegooid. De actie heeft 20.000 euro gekost."

De eigenaar verzuchtte op Radio 1 dat het veel tijd en zwoegen heeft gekost de edelstenen uit de aarde te winnen - meer dan de moeite die het kostte om ze er weer aan terug te geven...
Een ander bijverschijnsel van teveel spam - maar dan de digitale variant - is dat lezers om de oren worden geslagen met de meest curieuze domeinnamen. Vandaag vond ik een oplossing voor een oud probleem (te lange shortcut URL's die in sommige emailprogramma's en Yahoo!groups worden afgebroken): TinyURL maakt gratis een mini-naampje voor je aan.
Handig voor mijn GroepLudieks pagina; die is nu te vinden op http://tinyurl.com/2ho9c.
Dat ziet er een stuk beter uit dan http://home.wanadoo.nl/jolarti/Jolarti/GroenLinks/dorpsgek.html.
En mijn nieuws pagina is nu veranderd in http://tinyurl.com/2ro65 in plaats van http://home.wanadoo.nl/jolarti/JolieWorld/SiteMust/newsblog.html.
Hieronder kunt u de proef op de som nemen:
Enter a long URL to make tiny:
Make TinyURL!

ENG Here a good example of what possibly can happen if one gets too much junkmail: "diamonds thrown away with trash" APELDOORN - 170 diamonds of a local jeweller have ended up in trashcans. The jeweller wanted to surprise customers with a publicity stunt. He sent 4000 customers a card with a diamond. Most diamonds were fake, but 200 were real. The customers could test their diamond in the jewellery on authenticity. However only 30 customers did so. The rest appeared to have thrown the 'junkmail' immediately away with old paper. The action has cost 20,000 euros. The owner sighed it must have costed a lot more effort to get the gems from the earth than to return them there... Junkmail, spam and diamonds: spot the difference? By the way: TinyURL provides a wonderful service if unmemorizeble URLs are your problem.