maandag, december 29

It's a Concept, Honey

demo Alsof er niets nieuws is gebeurd, modderen we de kerstdagen en Nieuwjaar door. Als nieuw - nieuwer en nieuwst bestaat. Is er dan ook kunst - kunner en kun? En hoe zit het met kerst - kerrer en ker?
Hm... Onderstaand een aantal berichten die mij opvielen; allereerst een fantastisch project:
Kunstenaar wekt woede met formulier over illegalen
AMSTERDAM - Een 31-jarige kunstenaar heeft veel Amsterdammers de stuipen op het lijf gejaagd met een officieel ogende 'inventarisatie van illegalen'. Bij 200 duizend gezinnen liet hij in het weekeinde een vragenformulier in de bus vallen waarin de ontvangers worden opgeroepen illegalen aan te geven.
De post - 'van hoeveel mensen in uw omgeving weet of vermoedt u dat zij illegaal zijn' - blijkt een kunstproject te zijn, gesubsidieerd door het Amsterdamse Fonds voor de Kunst (AFK). De ontwerper, Martijn Engelbregt, presenteert zijn project volgende maand in De Balie tijdens een debat over illegale vluchtelingen .
Een van de ontvangers, Benjamin van der Ploeg (77), schrok zich een ongeluk toen hij de envelop ('Belangrijke Informatie') van de organisatie 'Regoned' opende. ' Alles kwam weer terug. Die razzia aan het einde van de oorlog, waaraan ik ternauwernood ontsnapte. Ik begrijp niet dat zulke post in Amsterdam wordt verspreid.'
Tientallen andere ontvangers reageren identiek. Een van hen, de 57-jarige kunsthistoricus Jan Timmerman: 'Ik werd er misselijk van toen ik dat NSB-achtige formulier zag. Dit moet op het bureau van burgemeester Cohen.'
De kunstenaar noemt de reacties 'interessant'. Hem is het erom te doen de zaak te ontregelen, het liefst via semi-officiële documenten. Het vraagstuk van de illegalen leent zich volgens hem goed om eens te peilen hoe bewoners van Amsterdam erover denken.
Directeur Amil Ramdas van De Balie erkent dat het project 'zeer gevoelig' ligt. ' We hebben er drie dagen over vergaderd. We hebben toch het risico genomen om door middel van dit kunstproject het enorme moralisme waarmee het probleem van de illegalen wordt behandeld in één klap de grond in te boren.'

Kom op schat: het is een kunst-concept!
En het had duidelijk de uitwerking die het moest hebben. Een goed kunstenaar is, naar mijn definitie, iemand die kunst niet maakt uit therapie en die in staat is het beoogde effect te bereiken, alsmede het persoonlijke om kan zetten in een universele waarde.

En bij het volgende nieuwsfeit, vreesde ik even dat het hier een actie van het onfrisse Groenfront! betrof (Erik de Gier heeft mij gemaild naar aanleiding van mijn eigen dierenactie. Hij beschuldigde mij ervan dat ik als GroenLinkser niet in actie kom als er weer eens ergens melk wordt gedronken of een ei wordt gegeten...)
demoAMSTERDAM - Vandalen hebben op de ring rond Amsterdam een boom omgezaagd. Die viel op de rijbaan van de A10.Ongeveer 30 auto's botsten daardoor op elkaar, waarbij één chauffeur gewond raakte.

Voor de doe-het-zelvers: ik was een beetje aan het spelen met Joliesworld anagrammen toen ik op het idee kwam van een Anagram for "george bush".
De meest opmerkelijk vind ik deze:
HE BUGS GORE, of BUGGERS HOE en BE SHRUG EGO klopt dan grammaticaal wel niet, maar is toch leuk.

Een van mijn grote helden was ook even in het nieuws en hij deed datgene wat ik in eenzelfde situatie ook zou doen (want dat er een lintje aan zit te komen voor mij is zoveel dat zeker is):
bow Bowie haalde neus op voor lintje koningin
LONDEN - 'Ik weet echt niet waar dit voor is. Hier heb ik niet voor gewerkt in mijn leven.' Met deze woorden wees popster David Bowie in 2000 een lintje van de hand. Hij is een van de driehonderd prominenten - vooral zangers, acteurs, schilders en televisiesterren - die in de afgelopen vijftig jaar een onderscheiding van koningin Elizabeth afwezen.
De lijst met weigeraars, een van de grootste geheimen van Buckingham Palace, lekte afgelopen weekeinde uit. Er staan talrijke kunstenaars op die in tegenstelling tot Sir Mick Jagger om allerlei redenen niet in het establishment wilden worden opgenomen.
Sommigen noemden de Britse lintjesregen - die gepaard gaat met pretentieuze namen als Order of the British Empire (OBE) en Commander of the British Empire (CBE), traditionele titels als Sir en Dame en ouderwetse plechtigheden met ridderslagen - belachelijk of zelfs idioot.
Behalve David Bowie wezen acteur John Cleese, televisiekok Nigella Lawson, actrice Dawn French en de schrijvers Roald Dahl, John Le Carré, Graham Greene en Evelyn Waugh onderscheidingen af. Acteur Albert Finney weigerde twee keer de gang naar Buckingham Palace: in 1980 en 2000. Schilder CS Lowry legde uitnodigingen voor vijf onderscheidingen naast zich neer.
Filmsterren Trevor Howard, Kenneth Branagh en Alistair Sin staan op de lijst van weigeraars, net als de schilders Lucian Freud en Francis Bacon. Filmregisseur Ken Loach wees in 1977 een lintje af. 'Als republikein kan ik nu eenmaal geen enkele onderscheiding van de koningin accepteren. Deze onderscheidingen staan symbool voor het klassensysteem met zijn privileges', luidde zijn commentaar.
Niet iedereen is even consequent. Regisseur Alfred Hitchcock wees in 1962 een CBE af, maar accepteerde in 1980 een ridderorde. Auteur VS Naipaul wilde in 1977 ook geen CBE, maar maakte in 1990 wel de gang naar Buckingham Palace.
Actrice Vanesse Redgrave deed het omgekeerde: in 1967 accepteerde ze nog een CBE, maar in 1998 liet ze weten toch maar niet bevorderd te willen worden tot Dame.
De publicatie van de lijst van weigeraars heeft al tot een rel geleid. Een wetenschapper dreigde gisteren ontslag te nemen uit overheidsdienst, omdat hij niet voor een lintje in aanmerking kwam wegens zijn openlijke steun aan dierproeven. Een parlementaire commissie kondigde maandag aan een onderzoek te beginnen naar een meer geloofwaardig systeem van onderscheidingen.

Ik verheug mij nu al op het moment dat ik ga weigeren...

demoEn als laatste een nieuwsfeit dat mij verbaasde. Het geven van geld ter compensatie van geleden schade lijkt mij vrijwel altijd arbitrair. Bovendien: wie krijgt er wel iets en wie krijgt er niets?
JOHANNESBURG - Zuid-Afrika is begonnen met het uitkeren van schadevergoeding aan slachtoffers van de apartheid. Ruim 9000 mensen krijgen elk 3700 euro, heeft de Waarheidscommissie vastgesteld.
Je kunt je afvragen of de slachtoffers van de aardbeving in Iran geld zouden waarderen - het brengt de overledenen niet terug. Gratis therapie en de opheffing van de economische verschillen tussen Noord en Zuid lijken mij structureler.