zondag, december 14

ChewingGum Balls of Fire

saddam Kauwgomballen. Die associeer ik vanaf vandaag met het grote nieuws dat ik zojuist hoorde.
Net uit bed gerold, kon ik nog zeker het laatste kwartier van Die Sendung mit der Maus meepakken - een programma dat ik al vanaf mijn derde levensjaar elke zondagochtend probeer te zien. Destijds nog begeleid door het uitmuntende en niet aflatende gedrein van... mijn moeder die mij in bad probeerde te krijgen, want oh, wat had ik daar een schurfterige hekel aan. Het moet niet eenvoudig geweest zijn voor haar, bij wie een maagzweer op komst was, om een stuiterend gedrocht als ik te pakken te krijgen en met pyama en al de trap op te bewegen (we woonden in een Capelse flat met twee verdiepingen).
In Die Sendung mit der Maus draaide het vandaag om kauwgomballen. Ik zag hoe vanuit zwarte aardolie plakkerige witte deegachtige hompen werden gewurmd. Slaperig keek ik naar mijn kinderprogrammaatje tot ik plots in een blauwe regel onderaan het beeld het bericht 'Saddam erfasst' las. Ik werd teruggeworpen naar het nieuws van vandaag en wreef mijn ogen uit.
Waar was u toen u het hoorde?
Jaap de Hoop Scheffer werkte zich een half uur later in Buitenhof in het zweet ter verdediging van het massavernietigingswapens-argument. Het lukt hem niet. Het hard afserveren van een mislukte partijleider blijkt geen garantie voor uitgespeeld zijn op 't politieke toneel.
Ondertussen fantaseer ik over de mogelijkheid dat de opgepakte Saddam toch wel degelijk een dubbelganger zou kunnen zijn. Een zacht glimlachje speelt om mijn lippen. Het zou een ondraaglijk prachtige afgang zijn. En wie weet wordt de arrestant wel betaald door de Amerikanen om zich alsnog voor te doen als de voormalig dictator? Maar uiteindelijk raak ook ik overtuigd van de beelden van een ontluisterde vermoeide zwerver - het is hem.
Ik wacht overigens nog steeds naarstig op het antwoord van een oude vraag: whatever happened to Tariq Aziz?

DeNieuwe Omroep gaat de diepte in, ga je mee?ENG - Chewing gum. Forever I'll associate this with todays' big news. This morning, after having stumbled out of bed and while watching my favorite kids TV show with todays' subject 'chewing gum' - how lovely - a small blue texttrail appeared at the bottom of the TV screen: Saddam captured. I wasn't sure if I was really awake. But after an hour (all news shows had woken up at the same time) it was clear. Where were you when you first heard it? They've got him.
But I'm still waiting for an answer to an old question: whatever happened to Tariq Aziz?