donderdag, februari 5

The final curtain

Ik ben lekker stout

ik wil niet meer, ik wil niet meer!
Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:
Jawel mevrouw, jawel meneer.....
nee, nooit meer in m'n leven!
Ik hou m'n handjes op m'n rug
en ik zeg lekker niks terug!

Ik wil geen vieze havermout,
ik wil geen tandjes poetsen!
'k wil lekker knoeien met het zout,
ik wil niet aardig zijn, maar stout
en van de leuning roetsen
en schipbreuk spelen in de teil
en ik wil spugen op het zeil!

En heel hard stampen in een plas
en dan m'n tong uitsteken
en morsen op m'n nieuwe jas
en ik wil overmorgen pas
weer met twee woorden spreken!
En ik wil alles wat niet mag,
de hele dag, de hele dag!

En ik wil op de kanapee
met hele vuile schoenen
en wil aldoor gillen: Nee!
En ik wil met de melkboer mee
en dan het paardje zoenen.
En dat is alles wat ik wil
en als ze kwaad zijn, zeg ik : Bil!

(Auteur: Annie M.G. Schmidt)


stamp AMSTERDAM
- De illustratrice en tekenares Fiep Westendorp is vandaag op 87-jarige leeftijd in Amsterdam overleden. Zij is vooral bekend van haar illustraties in de kinderboeken van Annie M.G. Schmidt, zoals Jip en Janneke, Otje, het schaap Veronica en Pluk van de Petteflet.
Westendorp werkte na de oorlog als illustratrice voor onder andere Het Parool. In die krant verschenen in 1952 de eerste Jip en Janneke-verhalen met de 'silhouet-illustraties' van Fiep.
De tekenares bleef tot 1995 met Annie M.G. Schmidt samenwerken. De Kunsthal in Rotterdam organiseerde recentelijk nog een tentoonstelling over Westendorp.

ENG Scroll down for English posts.