dinsdag, februari 17

It's the Economy, Stupid

look Twee weken geleden op Radio 1 gehoord bij een reportage van Wim Rigter: er bestaat een actiegroep 'ENCI-Stop' die tegen het verder afgraven van de St. Pietersberg bij Maastricht is door het ENCI concern. Ik ben het eens met de actiegroep als ze hun duurzaamheids argument gebruiken dat zegt dat er een cultuurhistorisch stuk grond onherroeplijk verdwijnt. Ook het milieubeleid België is er niet blij mee, want het ENCI onttrekt bij hun cementproduktie dusdanig veel grondwater dat de wijde omgeving er last van heeft. Maar als ik dán hoor wat hun plannen voor de toekomst zijn... Die zijn nog erger dan wat er nu gebeurt met de mergel. ENCI-Stop wil er toerisme gaan vestigen. Een 'Gooisch' pratende dame op de radio vond dit bovendien een goed idee omdat het economisch gewin oplevert.
Toerisme..! Nee, dát is echt héél goed voor het milieu, stommelingen. Weet u wel wat ENCI op het ogenblik in huis heeft? Weet u wat ENCI met steun van de overheid beschermt? De enige intacte Krijt-Tertiair grens ter wereld! Weet u wel wat dat is? Heeft u enig idee welk enorm belang er kleeft aan de enige intacte K/T-grens ter wereld? Deze periode markeert een drama: toen stierven namenlijk de dinosauriers uit... Ten gevolge van de komeet inslag is er nergens ter wereld een complete sedimentlaag. Er moet van alles gebeurd zijn toen. En het meeste daarvan is zichtbaar HIER in ons eigen Maastricht! Ach. Stuur er maar een rits toeristen op af die de laatst overgebleven Krijt-Tertiair grens zullen bevuilen met bierblikjes en vernietigen met tentstokken. Dankjewel.
(Noot: de K/T-grens formatie is niet open voor publiek. De formatie is onderdeel van de afgraving maar wordt met de rust gelaten door ENCI en is beschermd door de overheid. Alleen geologen met vergunning krijgen toegang tot het gebied. Ik ben er zelf geweest als eerstejaars geologie student en heb een aardige hoeveelheid mergel en fossielen meegenomen - en dat mocht. Het sediment is vrij te bezichtigen in mijn huiskamer!).
look Overigens zit er in de 'gewone mergel' die ENCI afgraaft ook een schat aan informatie en ik heb er mijn allermooiste fossielen van gastropoda, oesterachtigen en eencellige organismen gevonden. Dus ik ben ook tegen afgraving, maar met een heel ander argument. Ik benadruk graag de intrinsieke waarde van de wetenschap. Maak er dus liever een wetenschappelijk monument van, waar alle Nederlandse kindertjes en Aardwetenschappen-studenten hun praktijkervaring en nieuwsgierigheid kunnen laten prikkelen.
Wat ik trouwens erg opvallend vond aan de actiegroep 'ENCI-Stop' is dat ze een zeer grote website heeft met heel veel tekstuele info, maar er wordt niet gesproken over de K/T-grens. Oók het ENCI concern zelf meldt dit unicum niet.
Het verhaal kreeg een staartje. Ik kon het niet laten zowél de actie groep als de groot-industrieel beide te benaderen hierover. En u kunt alhier hun razendsnelle reacties op mijn emailtje lezen. De actiegroep stuurt direct een Word document met standaard protestbrief terug. En ik word door het ENCI verwezen naar het NatuurHistorisch Museum dat een verdacht positief commentaar over het ENCI plaatste.
De conclusie is dat beide kampen nu mijn argument gaan gebruiken in hun eigen strijd...
Ik had er nooit over moeten beginnen.

ENG Scroll down for English posts.